Het overleg wordt online en offline georganiseerd samen met gastgemeenten en referentiegemeenten. Op allerlei vakgebieden. Zie de bijeenkomsten-agenda op deze website. Functionarissen van gemeenten, Omgevingsdiensten, woningcorporaties, onderwijsbesturen en Rijkswaterstaat nemen deel en brengen hun praktijkproblemen en oplossingen in.
Het overleg is volledig vraaggeoriënteerd en probleemgestuurd, met de “brainwrite-methode”. De overheidsdeelnemers kunnen tijdens het overleg melden welke vraag- en probleempunten zij zelf aan de orde willen stellen. Tijdens het overleg zullen deze punten grondig worden behandeld, middels praktische intervisie met elkaar. Doelstelling: verkrijging van ideeën en handvatten voor verbetering van samenwerking en de oplossing van problemen.
Na grondige bespreking van probleempunten, volgt een slotronde en afsluiting en iedereen krijgt de kans tot een laatste woord, een slotconclusie en het doen van een persoonlijke aanbeveling. Ook hiervan wordt verslag opgemaakt. Vragen en problemen die men tijdens een overleg (nog) niet (geheel) kan oplossen (gemiddeld 30%), worden geagendeerd voor vervolgoverleg samen met bedrijven op het betreffende vakgebied.
Binnen 2 weken na het overleg wordt een compleet verslag van opgeloste en niet opgeloste vraagpunten aan de deelnemers toegezonden, vergezeld van een uitnodiging tot online vervolgoverleg met kennispartners. Dat resulteert in oplossing van openstaande problemen en het resulteert in publiek-private samenwerking. Want de overheidsorganisatie en de private kennispartner doen goede ervaringen met elkaar op en houden met elkaar contact. Dat leidt tot een relatie waarin van tijd tot tijd gebruik wordt gemaakt van inbreng van de private kennispartners.